2010-05-04

ジェイソン・クランデル御岳山リトリート Jason Crandell Japan Tour 2010: Mt. Mitake Retreat



Jason Crandell Japan Tour 2010: Mt. Mitake Retreat (2010.5.1 - 2010.5.3)
We finally bought Jason’s contact lenses in Shinjuku and headed for Mt. Mitake. But before taking a train, he found Matcha doughnuts at Doughnut Plant in Shinjuku station. “Ahhh! Matcha doughnuts!” And we missed the express train.
He told me that he’s not vegetarian before coming to Japan but I realized Jason likes to eat all the time. He ate the doughnuts and mochi (sticky rice cake) on the way to Mt. Mitake. Although he happily called himself “Mochi Man”, I started calling him “Kuishinbou”, big eater in Japanese. He likes the word actually.
We arrived about 1.5 hours late after all. A Japanese yoga teacher in the participants, Ms. Michiko Minegishi kindly covered his lesson until his arrival.
This was a quite day and his first retreat in Japan started finally! He loved the traditional setting, the food, the Japanese baths and all of the generous participants.
He visited Mitake Shrine in his spare time and drew a sacred lot “Omikuji” to learn his fortune. The Omikuji told “He’s a man who gets the mission done.” Oh yes, that’s quite right!

無事にコンタクトレンズを手に入れて、ジェイソン・クランデル、奥さんのアンドレア、リトリート参加者のきょうこちゃんと私は、いよいよ新宿駅の中 央線特快のホームへ! と、思ったら、いきなりジェイソンは駅構内のDoughnut Plantで立ち止まり、「マッチャ・ドーナツ!」と大喜びでドーナツを買いました。おかげで特快を逃したものの、ようやく私たちは御岳山に向けて出発しました。すでに1時間の遅れは必至だったので、私は胃がきりきりしていましたが、このドーナツ最高!と大喜びしているジェイソンとアンドレアを見て、ヨギーとはこうあるべきかと妙に感心してしまいました。

さらに、山に登るケーブルカーを待っている間にも、ジェイソンは売店できびもちを発見し、「オー! モチ!」とまた大喜び。なんと5個入りを2パックも買い、「食べなよ」と配ってくれました。来日前に、僕はベジタリアンじゃないから何でも楽しんで食べるよ、と言っていたものの、これほどまでいろんな食べ物が好きだとは想像していませんでした。おまけに、すぐにお腹が空いたと言い出します。ジェイソンは、お餅をほおばりながら、「僕はモチ・マンだ!」 と嬉しげに言い始め、その後のレッスンでもお餅の話を盛んにしていました。そこで私は、「僕は、くいしんぼう!」という日本語を教えてあげました。かなり 気に入ったご様子。
そんなこんなで、御岳山荘には一時間半遅れで17:30に到着し、それまで峯岸道子先生が代行でレッスンをしてくださっていました。(ありがとうございました!)
本当に長くて大変な一日でしたが、ついにジェイソンの日本初リトリートが始まりました。ジェイソンは、純和風の御岳山荘を気に入り、山菜料理やお風呂も満喫。とりわけ、リトリートに参加してくださった皆さんのことが大好きになったようです。
二日目の朝と夕方のレッスンの合間に、ジェイソンとアンドレアは御岳神社に行って、初めておみくじを引きました。「吉」と出ました。そしておみくじ には、「自分の使命を必ずやり遂げる人」と……まさにぴったり!

No comments:

Post a Comment